16.8.2013

Kesäompeluksia

Kesällä on ihana ommella terassilla. Tuuli vie kangaspölyt mennessään ja luonnonvalo näyttää kankaiden oikeat värit. Tänä kesänä ilmoja on pidellyt siihen malliin, että terassiompeluksina on syntynyt tyynynpäällisiä, kauppakasseja, viirinauhaa, kangaskoreja, patjansuojuksia, pöytäliinoja...

Kangaskorimania sai alkunsa, kun Nuori rouva pyysi minua tekemään Pikkuihmiselle leikkikalukorin. Tein aikani salapoliisityötä pitkin kaupungin kauppoja ja tutkin korintekoteknologiaa. Sitten törmäsin netissä korinteko-ohjeisiin! Siitä se sitten lähti - nyt niitä on rustattuna Nuoremman rouvan huusholliin neljä kappaletta ja tämän pikkuriikkisen Vanhemman rouvan residenssiin samaiset neljä kappaletta. Lisää on tulossa...

Nämä kaksi korikaverusta ompelin hätäpäissäni pöytäliinakernistä. Sopivaa kangasta ei sattunut olemaan käsillä inspiraation iskiessä. Mutta onni liinattomuudessa - kukkaruukkuja kastellessa saa olla hieman hutilus, sillä muovitettu kangas ei ota muutamasta vesipisarasta nokkiinsa!

 

Kukkapurkkikorien innoittamana tuli ommeltua kodinhoitohuoneeseen uudet viikkauspöydän verhotkin, kun halpakaupasta sattui löytymään samanlaista kangasta. Verhot kätkevät taaksensa pyykkikoneen ja kuivausrummun.

 

Olohuoneeseen tarvittiin kaksi kukkakoria. Toinen pääsi tv-penkin päähän ja toinen paraatipöydälle. Paraatipöytä oli vailla pöytäliinaa, kun se edellinen muuttui kukkakoreiksi. Niin minä sitten ompelin ruotsalaisessa akkainlehdessä näkemäni tuukin mallisen liinan, jossa on sievät laskokset kummassakin pitkässä päässä. 

 

Kovin on raidallista Vanha herra marisi ja väitti tuntevansa itsensä vangiksi. Niin minä hurautin sohvapatjan päälle kukkakoukeroisen päällisen. Nyt meni sillisalaatiksi! kuului kommentti, mutta minä tikut vetelen kotidiktaattorini mutinoille ;)

Vanha rouva

4 kommenttia:

  1. Upeita ompeluksia.. näyttää todella tyylikkäältä ja kauniilta`♥´

    VastaaPoista
  2. Voi ei mää en kestä kattoo näitä, epistä kun jotkut on NIIN taitavia, mulla menee aina hermo ompelukoneen kanssa!!!

    VastaaPoista
  3. Oi,kuinka sinulla on ompelukone surissut,minä kun en meinaa saada koneella mitään aikaiseksi. Minun nuorin poikani 30v on alkanut kerran viikossa tulla minulle ompeluoppiin! Sepä onkin mielenkiintoista:D Kone takkusi aikalailla,kun ei huomattu,että yhdestä kohtaa takaa lanka oli sujahtanut pois paikaltaan. Sitten poika aloitti ompelun ja mä sanoin,että mä pidän peukkuja:D Kyllä hän nauroi,että on siinä opettaja,että noinko vain opettajat sanovat,lupaavat pitää peukkuja:D Hän sanoi mulle,että seuraavan kerran,kun soitan,että tietsikka menee tilttiin,niin hän tulee meille ja istuu mun viereen koneelle ja sanoo,yritä nyt vaan,hän pitää peukkuja:D:D No,onneksi menee ensiviikolla kansalaisopistoon ompelukurssille!

    VastaaPoista
  4. Voihan mahoton kuinka vauhdilla teillä tulee valmista ja kaunista.
    Oma ompelukoneeni on pöydällä odottanut jo pari vuotta yhden sauman ompelemista. Minä olen vissiin joku hidas hämäläinen.

    VastaaPoista