26.10.2022

Matkavalmistelut hyvissä ajoin

Aloitin Dubrovnikin matkavalmistelut vuonna 1991. Varasin seuramatkan, mutta se peruttiin. Jugoslavian alueella Balkanin niemimaalla alkoi raaka sota, joka kesti vuosikymmenen loppuun saakka. Sotaa käytiin Sloveniassa, Kroatiassa, Bosniassa, Kosovossa ja Etelä-Serbiassa. Sotien sarja oli Euroopan verisin toisen maailmansodan jälkeen.

En päässyt tuolloin Dubrovnikiin, en. Mutta nyt pääsin - olinhan aloittanut matkavalmistelut hyvissä ajoin. Lensimme Splitiin, mistä purjehdimme Dubrovnikiin. Sieltä ajelimme onnikalla Makarskan rivieralle ja edelleen takaisin Splitiin. Hoidin kaikki matkajärjestelyt netin kautta. Kaikki toimi. Lämpötila huiteli koko viikon parinkymmenen asteen paremmalla puolella. Matkailusesonki oli lopuillaan, joten suuria turistiruuhkia emme kohdanneet.

Kävelimme paljon kujilla ja rantamaisemissa. Nousuja ja laskuja kertyi, sillä Kroatian rannikkoa reunustavat korkeat vuoret ja sininen Adrianmeri.

Kävimme toreilla nuuhkimassa laventelia, yrttejä ja hedelmiä. Maistelimme kakkuja ja kahvia, joimme makeita viinejä ja kylmiä oluita. Jäätelö oli hyvää ja sitä myytiin joka kulmalla.

Vanhat kaupungit ovat kauniita. Joka talossa on yksityiskohta yksityiskohdan perään - tai ainakin pari kattia - kuvattaviksi.

Maisemissa ei ollut valittamista. Eikä kroatialaisessa palvelualttiudessa, kielitaidossa taikka kauneudessa. Ainoa valittamisen aihe oli ruokakulttuuri, joka oli alistettu kansainvälisen turistivirran makutottumuksille: pitsaa, hampurilaista, pastaa, pitsaa, hampurilaista, pastaa, pitsaa... Hakemalla sai hakea kroatialaista ruokaa, mutta kun pikkukuppilan jostain sivukaduilta sattui löytämään, ruoka oli hyvää, maittavaa ja sitä oli paljon.

Jokaisella ulkomaanmatkalla käymme hautausmaalla. Kaikki ne ihmiset, kaikki ne kohtalot, kaikki se rauha keskellä modernia elämänmenoa.

Jokaisella matkalla on kohokohtia, joista matkan muistaa pitkienkin aikojen päästä. Tämän matkan kohokohtia olivat maisemat ja maisemien pienet, kiehtovat yksityiskohdat.

Hyvissä ajoin kun suunnittelin, saan olla tyytyväinen matkan antiin.
Ja seuraan ;)

Nyt sitten alamme säästää: pitäähän ne muutkin ex-Jugoslavian maat käydä bongaamassa.

Vanha rouva

1. Varmasti oli antoisa matka. Olin aikoinani itsekin lähdössä Dubrovnikiin, alueen silloisen epävakauden vuoksi matkustin Italiaan. Kroatiaa on kovasti kehuttu, eikä ainoastaan hienojen maisemien vuoksi.

1. Mene ihmeessä, mutta noudata paikkisten syositusta: ei heinä-elokuussa!

2. Hyvin suunniteltu ja mielenkiintoinen matka. Kaunista ja kauniita kuvia ,ihana auringon lasku.

3. Kiitos virtuaalireissusta! ♥
    Kauniit kuvat ihanista maisemista! Missä ruokakuvat? ;)
    (Blogini lukija Tiijjahan rakastaa Kroatiaa. Palauttaisipa pian reissubloginsa, koska heillä on useita reissuja edessä!)
    Olen ensi viikon Rovaniemellä - wink wink...

1. Ruokakuvia ei ole, sillä paikallisen ruoan vähäisyys oli se ainoa puute reissussa. Kakkuja sai, muttei semmoista kakkujen tykitystä kuin esim. Georgiassa.

4. Kroatiassa on kyllä nättiä, ja ne torit! Me oltiin muutama vuosi sitten isolla sakilla Slatinessa, joka on pikkukylä lähellä Splitiä. Samalla kukkulalla käppäiltiin kuin sinäkin näköjään! Geokätköjäkin uskallettiin etsiä kunhan polulla pysyi, matkasivustot kehottivat välttämään joutomaita koskapa löytämättömiä miinoja saattaa yhä olla. Huh!

5. Hienoja yksityiskohtia rakennuksissa. Kapeat kujat osoittavat, että sodissa ei ole ihan kaikki rakennukset tuhoutuneet. Murheellista, että jokainen sukupolvi Balkanilla on taitanut historian saatossa kokea sodan.

1. Dubrovnikin vanhassa kaupungissa oli monta ennen sotaa -taulua.

6. Minun poikani on myös ihastunut Kroatiaan eikä juuri muualla enää lomailekkaan. Kovasti yrittää minuakin sinne usuttaa.Ensimmäisen kuvan kissa on prikulleen kuin meidän Ahududu. Tuon näköisiä katteja näkyykin etelän maissa aika usein. Eikös olekkin ihanaa kun taas voi reissata ilman mahdottomia tarkastuksia ja taudin pelkoa.

1. Mene ihmeessä, mutta kun tiedän, minkälaisia herkkuja syötte Turkissa, niin varoitan: älä odota samaa, ettet pety.

7. Kiitos upeista matkakuvista ja tarinasta! Kroatia on yksi lempimaistani - kahden reissun kokemuksella sanon. Eka kerran kiersimme vuokramoottoripyörillä Splitin ja Dubrovnikin alueilla, toisella kerralla olimme Pulassa, mutta suurin ihastuksemme oli Rovinjin kaupunki Pulan lähistöllä. Sinne lähtisin koska vaan uudestaan.

1. Laitan Rovinjin korvan taaks etulevaa varten, kiitos vinkistä!

8. Kiitos! Tällaisia todenmakuisia matkakertomuksia on aina mielenkiintoista lukea. Kuvakulmat onnistuneita. Mukavaa , että jaoit matkan herättämät mietteet tänne !

1. Todenmakuisia matkoja löytyy lisää Matkustus-kategoriasta. Kiitos sanoistasi.

9. Kiitos hienosta ja mielenkiintoisesta matkapostauksesta!

10. Nyt minäkin olen päässyt tuonne matkalle :) Hyvin olitte suunnitelleet. Vanhat kaupungit ovat minunkin mielestä täynnä historian havinoita, jotka kiinnostavat.
    Olitte paikassa, jossa kissatkin lököilevät rannalla :)

11. Siis WAU... en edes tiedä mitä kautta tänne eksyin, mutta nuo aivan uskomattoman upeat kuvat sai ensin vain ahmimaan ja sitten jopa keskittymään lukemaankin...
    Minäkin olin nuorena tyttönä käynyt valmismatkalla Jugoslaviassa - uusi kierros uusine maineen kuljetti meitä ukkokullan kanssa 2018 ihan paikallisbussein liikuimme 7maata.
    Mutta näin hienoja kuvia ei ole kyllä kummaltakaan reisulta - aivan ihanasti veit muistoihin - on kaivettava vanha albumi esille... skräpäten olen tehnyt monesta reisusta muistoalbumin - viime aikoina ei ole ennättänyt - joten matkamuistot ovat alkaneet digitalisoitua - ehkä taas joskus on aikaa...
    Kaikkea hyvää Sinulle ja Ihanaa Joulun odotusta ja eihän sitä kauaa enää tarvitsekaan odotella!!

1. Kroatian jälkeen meille tuli idea, että joku kaunis päivä istumme junaan ja puksuttelemme kaikki Balkanin maat läpi. Ihan semmoisella senioreiden Inter raililla. Se se vasta olisi ihanaa!