Ohridin luostareissa on laadittu uskonnollisia tekstejä muinaiskirkkoslaaviksi 800-luvulta lähtien. Pyhä Klement Ohridilainen kehitti kyrillistä aakkostoa ja perusti Ohridin Pyhän Panteleimonin luostariin nykyisen Pohjois-Makedonian alueen ensimmäisen luostarikirjaston. Ohridin patriarkaatti oli vastuussa suurimmasta osasta Balkanin ortodokseja 1700-luvulle asti. Osmanit valloittivat Ohridin 1300-luvun lopussa. Osmanien hallussa Ohrid oli vuoteen 1912 asti.
Legendan mukaan Ohridissa oli aikoinaan 365 kirkkoa, yksi jokaiselle päivälle. Lähes kaikki säilyneet kirkot ovat bysanttilaisten rakentamia. Keskiajalla Ohridia kutsuttiin ”slaavilaiseksi Jerusalemiksi”. Ohridin nähtävyyksistä ehkä tunnetuin on Pyhän Kaneon Johanneksen kirkko 1200-luvulta:
Kuningas Samuilin linnoitus 900-luvun paikkeilta kohoaa pikkukaupungin ylle. Linnoituksen muureilta aukeaa mitä kaunein näköala kaupunkiin ja Ohrid-järvelle.
Ohrid-järvi on Euroopan vanhin ja Balkanin syvin järvi Pohjois-Makedonian ja Albanian vuoristoisella rajaseudulla. Järven syvyys on suurimmillaan 288 m. Järven pinta-ala on 358 km². Järven eliöstöstä yli 200 lajia on kotoperäisiä. Ohridin taimen lienee kuuluisin, ja sitä tottakai maistettiin.
Kevättä aloittelevasta Ohridista otimme bussin Pohjois-Makedonian pääkaupunkiin Skopjeen. Kirsikankukkien takana näet vilahduksen tykityksestä, mikä meitä odotti pienen valtakunnan pienessä pääkaupungissa:
Kuvien jättiläinen on nimeltään Filippos II. Hän oli Makedonian kuningas vuosina 359–336 eKr. Filippos yhdisti hajanaisen Makedonian voimakkaaksi kuningaskunnaksi. Hän sai valtaansa ympäröivät alueet. Hänen poikansa Aleksanteri Suuri toteutti isänsä suunnitelman ja valtasi koko Persian valtakunnan - ja vähän enemmänkin.
Skopjesta löytyy myös riemukaari. Se yhdessä veistosten ja tuunattujen julkisten rakennusten kanssa on osa Makedonian valtion Skopje 2014 -projektia. Projektin tarkoituksena oli korostaa pohjoismakedonialaisten pitkää ja kunniakasta historiaa. Vuonna 2009 alkaneen jättihankkeen avulla ydinkeskustaan pystytettiin satoja veistoksia. Samalla Jugoslavian aikaiset betonirakennukset päätettiin tuunata "antiikkiseksi" taustaksi veistoksille. Noin 10 vuoden aikana patsaita valmistui satoja. Kukaan ei tiedä niiden tarkkaa määrää eikä veistäjiä.
Olipa mielenkiintoinen matkakertomus - paikasta, jossa emme ole vielä käyneet. Patsaat ovat hauskoja ja maisemat upeita! Herää vaan kysymys, miksi tosiaan on pistetty valtavasti rahaa ulkonaiseen koreuteen jos kansa kärsii köyhyydestä. Onkohan ajatuksena ollut, että saadaan lisää turisteja, jotka sitten tuovat rahaa?
VastaaPoistaKorea pitää olla, vaikka sydän märkänis - irvaili hämäläinen mummuni aikoinaan. Ulkokultaisuus lienee ihmiskunnan vitsaus kautta aikain.
PoistaHistoria toistaa itseään: Kurjuus maisemoidaan koreudella. Tuskinpa rahvaalla on ollut yltäkylläisyyttä aikana, jolloin nuo vanhemmat patsaat, suihkulähteet ja riemukaari on pykätty pystyyn. Nyt sama peli.
VastaaPoistaEi ole ollut yltäkylläisyyttä eikä ole vieläkään. Paitsi tietyissä piireissä - kuten maailman sivun!
PoistaKiitos taas! Etenkin se raskaana olevan naisen patsas pysäytti. Moni muukin kyllä.
VastaaPoistaAurinkoista viikonloppua! Illalla jännätään lätkää ja viisuja - ainakin minä. ;)
Moni Skopjen patsas pysäytti. Voi sitä ällistyksen määrää!
Poista