9.9.2014

Aamuärjyn valitus


Vanha herra raahasi minut aamutuimaan merelle kokemaan kanssaan verkkoja. Ei ole minun mielipuuhaani, ei. Varsinkaan se ennen kukonlaulua nouseminen. Eikä kyllä se kylmä ja vilukaan. Ei meinannut pakana ensin edes aamukahvia keittää, mutta roikotin ilmeisesti suupieliäni siihen malliin, että kahvit ja voileivät sain ennen sadekamppeisiin ahtautumista.

 

Kanotin veneen perässä ja leikin paparazzia. Minun ei nimittäin anneta koskea verkkoihin, kun saan ne kuulemma sekaisin. Ei minun anneta sen kummenkin saaliiseenkaan koskea ennen perkausta ja pesua.

 


Vanha herra haluaa itse avata ja perata kalansa. Minä en kuulemma osaa - vaikka olen taidon ja temput sille itse kädestäpitäen opettanut. Sama koskee tuota ällöttävän öllöä mätiklimppiä. Se on siianmätiä. Sen Vanha herra pesee ja vispaa ja pesee ja vispaa ja siivilöi ja pesee. Sitten se suolaa ja ja pakastaa sen. 

En saa minä siihenkään koskea ennen kuin vasta jouluna, kun otan sen pakkasesta ja sulatan. Pilppuan siihen sipulia, ripottelen suolaa ja valkopippuria ja sekoitan smetanaan. Annan ässehtyä jääkaapissa muutaman tunnin ja sitten syötän paahdetun leivän päällä herralleni. 

Meinasin unohtaa nuo kolme siikaa ja yhden pulskan ahvenen. Niiden valmistamiseen en saanut osallistua, taaskaan. Herra suolasi ne ja punkesi savupönttöön.

Syömiseen saan osallistua ;)

Vanha rouva

6 kommenttia:

  1. Minäkin sain aamulla tuoretta kalaa.. vävy toi fileerattuna, taito jota minä en osaa!
    Hieno kalasaalis teillä ja tuo suolattu siianmäti kuulostaa hyvältä:)

    VastaaPoista
  2. Kyllä sinulla on kestämistä, ku ei saa kalojakaan perata! Hui hiivatti, mie en koskis niihi ollenkaa, käet haisoo kalalle ikiajan, sit pittää sitruunalla voijella....
    Mut onha mukava ku pääsee sentään syömään...nuo miehet nuo miehet...mut kaiken se kestää:)

    VastaaPoista
  3. Hyvähän siullakin on olla kun herrasi hoitaa tuon kalapuolen ihan loppun asti, niin tehhää meilläkin. Miusta ko kala on parasta tuolla itämeressä ja uidessa poispäin Suomesta. :)

    Ei blodeissa mitään vikaa ole, mehän ollaan ihania ilosia naisia

    VastaaPoista
  4. Minun mielestäni olis hyvä vaan,jos ei kalastamiseen ja kalojen laittoon tarvitse osallistua. Syötä vain vanhalle herralle kaikki mätiklimpit. Yök,yök ,minä en mätiä syö! Minun yhden miniäni mielestäe ei ole joulu,eikä mikään ellei saa mätiä. Voi,yök ja samoin livekala on yököttävää. Sitä oli aina lapsuuteni joulussa ja mä en syönyt,siitä tuli paha haju husholliinkin.

    VastaaPoista
  5. Meillä oli mökki saaressa ja verkot järvessä. Arvaas vaan mihin suuntaan vene kulki, kun turkulainen ja savolainen yrittivät liikuttaa venettä. Urbaani mieheni ei edes tiennyt, mitä huopaaminen tarkoitti. Kerran suutuin niin, että uin veneestä rannalle herrani nostaessa verkkoja.

    VastaaPoista
  6. :) Rouva opetti herransa liian hyvin!
    Mä olen saanut osallistua välillä näihin hommiin. Fileoinnin jätän mielellään mieshlölle.
    Mätiherkku on täälläkin mieshlön mieleen. Mäkin maistan toki, mutta en koe mausta aivan NIIN isoa ahaa-elämystä :)

    VastaaPoista